Trots! Omring ergotherapeut Judy Bakker publiceert in vooraanstaand tijdschrift

Trots! Omring ergotherapeut Judy Bakker publiceert in vooraanstaand tijdschrift

Hololens

Judy Bakker (ergotherapeut en junior onderzoeker bij Omring en GRZPLUS) en Marije Holstege (senior onderzoeker bij Omring en GRZPLUS) hebben een artikel gepubliceerd in het internationaal wetenschappelijk tijdschrift Clinical eHealth. Dit in samenwerking met een onderzoeksgroep bestaande uit vooraanstaande wetenschappers op het gebied van innovatie en zorg. Dit is een zeer bijzondere prestatie waar wij zeer trots op zijn. Wat heeft Judy onderzocht?

Judy heeft onderzoek gedaan op het gebied van Augmented Reality (AR) gericht op revalidatie bij mensen met een visuospatieel neglect (VSN) na een doorgemaakte beroerte. AR wordt ook wel een mix tussen de echte wereld en de virtuele wereld genoemd waarbij je bij het dragen van de HoloLens™ hologrammen ziet in je eigen omgeving. De HoloLens™ is de AR bril van Microsoft en wordt ook al gebruikt voor bijvoorbeeld zorg opleidingen om levensechte situaties virtueel te kunnen nabootsen in je eigen context.

Visuospatieel neglect (VSN) is veel voorkomend na een CVA (beroerte) en kan het dagelijks handelen behoorlijk belemmeren. Een van de meeste gebruikte en aanbevolen behandelmethodes is Visueel Scanning Training (VST). Deze methode vergt echter veel herhaling. Dit maakt de behandeling intensief en weinig uitdagend voor de revalidant. Het gebruik van eHealth biedt extra mogelijkheden op het gebied van patiënt tevredenheid, efficiëntie en effectiviteit. Een oplossing voor verminderde motivatie zou Augmented Reality (AR) kunnen zijn. Dit biedt nieuwe kansen om in de eigen omgeving op interactieve en speelse wijze een behandeling aan te bieden bij een visuospatieel neglect.

In deze studie is onderzocht aan welke eisen een AR-applicatie zou moeten voldoen om het goed aan te laten sluiten bij de eindgebruikers. Dit heeft geresulteerd in een eerste prototype-versie van een AR-spel. Het spel speelt zich af in een virtueel museum waarbij de revalidant steeds op zoek moet gaan naar virtuele schilderijen in de eigen (echte) omgeving. Het spel is gebaseerd op meerdere ontwerpkeuzes die gemaakt in het ontwikkelproces worden toegelicht in het artikel.

Benieuwd naar het hele artikel? Lees deze hier: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2588914120300137?via%3Dihub

Hallo, hoe kan ik u helpen?

Chat met een medewerker