Herfst? Werk aan uw weerstand!

In de herfst is de kans groter dat u een verkoudheid of de griep oploopt. Een goede weerstand kan u hiertegen wapenen. Maar hoe kunt u uw weerstand verhogen? En waarom is een goede weerstand zo belangrijk? Roel Bax, specialist ouderengeneeskunde bij Omring, geeft meer informatie én handige tips.

Allereerst: wat is weerstand?
“Weerstand is ons vermogen om ons te wapenen tegen indringers van buiten. Denk aan bacteriën en virussen, zoals het griepvirus”, legt Roel Bax uit. “Uw afweersysteem beschermt u hiertegen. Is uw weerstand hoog, dan werkt dat preventief. Een gezonde leefstijl is daarbij van groot belang.” Daarover later meer!

Waarom is een goede weerstand in de herfst van extra belang?
“Als het kouder wordt, kunnen virussen beter overleven en zich vermenigvuldigen”, vertelt Roel Bax. “Wat ook meespeelt is dat we in de herfst de kachel weer aanzetten. Dat zorgt voor droge lucht in huis, waardoor de reinigende werking van de neus vermindert. Hierdoor kunnen virussen en bacteriën zich makkelijker nestelen in de luchtwegen. Verder zitten we in de herfst en winter vaak dichter op elkaar, in afgesloten ruimtes. Zo dragen we bacteriën en virussen makkelijker op elkaar over.”

Goed om te weten! Maar wat kunt u doen om de kans op een herfstgriep of -verkoudheid te verkleinen?

Tip 1: frisse lucht
Frisse lucht is gezond! Ga daarom regelmatig naar buiten; ook het daglicht is goed voor u. En bent u binnen? Zet dan een raam open. Ventilatie is belangrijk, helemaal als u met meer mensen in een ruimte bent.

Tip 2: voldoende beweging
Beweeg minimaal een halfuur per dag. Dat kan een stevige wandeling of fietstocht in de buitenlucht zijn. Ook in huis kunt u bewegen. Bijvoorbeeld door mee te doen met Nederland in Beweging of tijdens een flinke huishoudelijke klus. Is meteen de badkamer weer schoon! Bewegen zorgt voor een fitter lijf én een fittere geest.

Tip 3: gezonde voeding
Eet gezond en gevarieerd, met voldoende vitaminen en mineralen. Bijvoorbeeld broccoli en blauwe bessen (vitaminen), boerenkool (ijzer), vette vis (omega 3), kwark en eieren (eiwitten). Volgens Roel Bax is het ook belangrijk om sommige dingen juist te laten staan. “Probeer minder zout, suiker en ongezonde vetten te eten. Op internet zijn veel gezonde recepten te vinden. En vervang het ijsje toe bijvoorbeeld door een bakje vers fruit. Net zo lekker!”

Tip 4: supplementen
Heeft u eventueel tekorten? Dan kunt u die aanvullen met supplementen. Denk aan vitaminen B12 als u geen vlees eet. Of slik vitaminen D als u weinig buiten komt. “Dat is zonlicht in een pil”, aldus Roel Bax.

Tip 5: goede hygiëne
Zorg voor goede hygiëne. Was uw handen regelmatig. En bent u verkouden? Gebruik dan papieren zakdoekjes en gooi deze direct weg. Wellicht bent u dit inmiddels al gewend, in verband met corona.

Tip 6: griepprik
Behoort u tot de risicogroep? Dan is het verstandig om de griepprik te halen. Bijvoorbeeld als u last heeft van hart- en vaatziekten, diabetes, hart- of longproblemen of een andere chronische ziekte. Ook voor 60-plussers zonder gezondheidsproblemen is een griepprik aan te raden. “Gewoon doen!”, adviseert Roel Bax, die zelf ook jaarlijks de griepprik haalt. “Hoe meer mensen dit doen, hoe groter de vaccinatiegraad. Door de griepprik te halen beschermen we niet alleen onszelf, maar ook elkaar.”

De allergrootste tip: een gezonde leefstijl
“Dit zijn goede tips, maar één ding is het allerbelangrijkst: uw leefstijl. Want voorkomen is beter dan genezen”, besluit Roel Bax. “Het hele jaar door kunt u werken aan een gezonde leefstijl. Denk aan gezonde voeding, een goede nachtrust, veel bewegen, het verminderen van stress, een gezond gewicht en niet roken. Bent u hier het hele jaar bewust mee bezig? Dan bouwt u een goede weerstand op, wat preventief werkt. Lukt het u niet alleen om uw leefstijl te veranderen? Overleg dan eens met de huisarts of een goede leefstijlcoach.”

 

Hallo, hoe kan ik u helpen?

Chat met een medewerker