Personenalarmering

“Gelukkig had de telefoniste alle gegevens bij de hand”

Pech en geluk liggen soms dicht bij elkaar, weet ook Rik. In november vond hij bij toeval zijn tante, nadat ze thuis een hartinfarct kreeg. Dankzij Rik en Omring personenalarmering van mevrouw was de hulp alsnog snel ter plaatse. 

Op de fiets
“De dag begon met pech”, herinnert Rik zich. “Ik wilde ’s morgens mijn auto starten om naar mijn werk te gaan maar de accu was leeg. Daarom besloot ik de fiets te pakken.” En zo gebeurde het dat hij – wat later dan gebruikelijk – bij zijn tante door de straat reed. “Tante Ellis woont vlakbij kantoor. Soms ga ik in de lunchpauze even bij haar langs, al was dat nu alweer een tijdje geleden. Toen ik naar haar huis keek, zag ik dat de gordijnen nog dicht waren. Dat is echt heel ongebruikelijk want mijn tante is altijd vroeg op.”

In een opwelling
Rik voelt dat er iets niet klopt en besluit een kijkje te gaan nemen. Hij stapt af en belt bij zijn tante aan. Zonder af te wachten, loopt hij de voortuin in om door het raam van de woonkamer te kijken. Door een kier in de gordijnen ziet hij zijn tante naast de eettafel op de grond liggen. Foute boel dus. “Ik raakte een beetje in paniek. Hoe kwam ik binnen? Gelukkig kon ik via een paadje in de achtertuin komen. De achterdeur was open. Eenmaal binnen heb ik meteen haar pols gevoeld en ben gaan reanimeren. Maar er was meer hulp nodig, dit kon ik nooit alleen. Toen viel mijn oog op de alarmknop die aan de stoel hing. In een opwelling heb ik erop gedrukt. Dat was mijn redding. Of liever: de redding van mijn tante.”

Zorgwekkend
Binnen enkele minuten was er hulp ter plaatse en even later wordt mevrouw in zorgwekkende toestand naar het ziekenhuis gebracht.

Bizar toeval
Het is inmiddels een halfjaar geleden dat Rik zijn tante bewusteloos aantrof. Dagelijks denkt hij nog terug aan die dag. “Het is zo bizar. Als mijn auto niet kapot was geweest, had ik haar nooit gevonden. Maar ik realiseer me ook dat ik via 112 nooit zo snel hulp had kunnen inroepen. In de paniek wist ik haar adres niet eens meer. Dankzij die knop is het gelukkig allemaal goed afgelopen.”

Hallo, hoe kan ik u helpen?

Chat met een medewerker