De afgelopen dagen hebben we te maken gehad met de eerste officiële hittegolf van dit jaar. Deze tropische temperaturen kunnen ervoor zorgen dat u sneller vermoeid bent en last van hoofdpijn of duizeligheid krijgt. Het kan zelfs leiden tot uitdroging of oververhitting. Het is daarom belangrijk om uw hoofd koel te houden. Hieronder geven wij 6 tips die er voor zorgen dat u in de zomer uw hoofd koel houdt.  

  1. Water, water en nog meer water!

Het is altijd belangrijk dat u voldoende drinkt, maar helemaal als het warm weer is. Deze zomerse temperaturen zorgen er namelijk voor dat u meer zweet dan normaal. Tijdens deze dagen is het belangrijk dat u minstens 2 liter water per dag drinkt. Probeer ieder uur iets te drinken, ook als u geen dorst hebt.

Tip: voeg wat muntbladeren en/ of bevroren citroenschijfjes toe. Munt is fris en het stofje menthol zorgt ervoor dat uw smaakpapillen denken dat het koud is. Hierdoor werkt het verfrissend. In de (grotere) supermarkten kunt u ook bevroren citroenschijfjes kopen, dit verkoelt het water en geeft ook een verfrissende smaak.

  1. Pak een natte handdoek en neem een lauw voetbad

Een lauw voetbad kan er voor zorgen dat de lichaamstemperatuur in enkele minuten daalt. In uw nek zitten daarnaast bloedvaten die rakelings onder de huid lopen en daar kan de hitte snel worden afgevoerd. Een natte handdoek, ijsklontjes of een koelelement in de nek kan er daarom voor zorgen dat het lichaam sneller afkoelt.

  1. Vermijd (zware) inspanning

Ga sporten, klussen of andere (zware) inspanning op het heetste moment van de dag uit de weg. De kans op oververhitting wordt namelijk vergroot bij het doen van uitputtende activiteiten. In de ochtend of avond, als de temperatuur is gedaald, kunnen de inspanningen beter uitgevoerd worden.

  1. Let goed op de kwetsbare personen in uw omgeving

Deze tropische temperaturen zorgen er voor dat de kwetsbare personen het moeilijker hebben. Senioren en chronisch zieken hebben vaak last van functionele en conditionele beperkingen, waardoor zij extra risico lopen. Neem in deze tijd daarom iets vaker contact op met de kwetsbare personen in uw omgeving. Vraag daarbij of zij wel genoeg eten en drinken en of u iets voor ze kunt betekenen.

  1. Houd uw huis koel

Overdag is het aan te raden om zonwering, zoals uw rolluiken en zonneschermen, te gebruiken en binnenshuis de gordijnen dicht te doen. Als de temperatuur ’s avonds of vroeg in de ochtend is gedaald koelt het sneller in huis af als alle ramen en deuren een uurtje open staan en alles doortocht.

  1. Trek weinig én luchtige kleding aan

Draag kleding van katoen of linnen. Katoen absorbeert vocht en ademt. Hierdoor kan de warmte het lichaam snel weer verlaten. Nadeel is dat bij veel zweten dit snel zichtbaar wordt. Linnen is een kledingstof die goed ademt en licht draagt. Hierdoor blijft u koel en droog. Tevens blijft linnen (meestal) niet aan de huid plakken.

Belangrijk om te weten is dat zweten er voor zorgt dat het lichaam afkoelt. Om dat te stimuleren is het belangrijk dat het lichaam niet te snel afkoelt. Als het lichaam te snel afkoelt worden de bloedvaten mogelijk vernauwd. Dat zorgt er voor dat het zweten vermindert en de warmte blijft hangen.