Fietsen is gezond! Het houdt uw lichaam soepel. Bovendien verbetert het uw conditie en dankzij de hormonen die vrijkomen is het goed voor uw humeur. Maar soms gooit een ziekte - of simpelweg zadelpijn - roet in het eten. Hoe zorgt u ervoor dat het fietsen toch plezier geeft als u ergens last van heeft?

 

Hoe voorkomt u zadel- en spierpijn?

Eigenlijk is de beste remedie vaker fietsen en iedere keer een stukje langer op de fiets zitten. De eerste paar keer moeten uw billen en zitbotjes nog wennen aan de druk, maar dat gaat vanzelf over. Een gelzadel of zadeldekje kan ook helpen. Na afloop spierpijn of kramp in uw benen of armen is meestal eveneens een kwestie van doorzetten. Uw spieren moeten een beetje ‘wakker’ worden.

Pijn in uw knieën?

Dan fietst u mogelijk in een te zware versnelling, waardoor er te veel druk op uw kniegewrichten komt. Schakel sneller naar een lichtere versnelling. Ook een te laag zadel kan knieklachten veroorzaken. Sommige mensen willen graag met hun voeten aan de grond kunnen, maar dat kan dus een vervelend neveneffect geven. Behalve het opnieuw laten afstellen van de fiets is het ook een oplossing om regelmatig even af te stappen om letterlijk de benen te strekken. Wie aan de zijkant kniepijn heeft, kan beter een zooltje in de schoenen leggen. Dan zijn doorgezakte voeten meestal de oorzaak.

 

Last van uw nek of schouders?

Laat uw schouders zakken en adem diep uit. Dat helpt om de spanning eruit te halen. Verder is een bekend trucje: af en toe even zwaaien met de armen. Het stuur hoger zetten of een vlinderstuur nemen, vinden sommige mensen ook prettig. Daarnaast is de breedte van belang, want een stuur mag niet te breed of te smal zijn. Handig om te weten: de beste houding is als uw armen recht naar voren op het stuur rusten en uw polsen niet knikken.

Wat kunt u doen aan een pijnlijk stuitje?

Vooral vrouwen voelen na het fietsen hun stuitje nogal eens, omdat ze een breder bekken hebben. Neem een zadel met een inkeping en span uw buikspieren regelmatig aan tijdens het fietsen. Zorg dat u niet te rechtop zit. Ook zadelpenvering vermindert de schokken op het stuitje.

Hoe voelt u zich veiliger op de fiets?

Bij het ouder worden neemt uw reactiesnelheid af. Ook is het over uw schouder kijken vaak lastiger. Met een spiegeltje aan uw stuur kunt u de weg achter u beter overzien. Verder is een helm niet zo goed voor uw kapsel en ziet u er voor uw gevoel wellicht wat vreemd uit, maar zo’n stevig hoofddeksel beschermt wel uw hoofd! Een helm hoeft overigens niet duur te zijn. Vervang ’m na een val, want er kunnen onzichtbare breuken zijn ontstaan.

 

Is fietsen met een hartkwaal mogelijk?

Jazeker, het is zelfs goed voor u. In principe is het niet gevaarlijk. Het is aan te raden om de inspanning langzaam op te voeren. Zorg dat u erbij kunt blijven praten. De meeste mensen kunnen 80 procent van hun maximale hartslag goed aan. Hoe hoog die maximale hartslag is, verschilt per persoon en wordt ook beïnvloed door medicijnen, zoals bètablokkers. Uw bloeddruk mag stijgen naar 220 bovendruk en 90 onderdruk. In eerste instantie zult u wat kortademig zijn en enige druk op de borst voelen. Dat is heel gebruikelijk. Verlaag uw tempo, maar blijf doorfietsen. Zijn de klachten na een kwartier verdwenen, dan kunt u het tempo eventueel opvoeren. Voelt u de druk erg toenemen ondanks het lage tempo, dan is afstappen verstandig.

*Dit artikel is gebaseerd op een artikel in FietsActief en in de Hartbrug, beide van dezelfde auteur als dit gezondheidsdossier

Verhuur duofietsen

Omring verhuurt ook duofietsen, waarbij u samen naast elkaar op een brede fiets zit. Als de ene fietser wat minder kracht heeft, vangt de ander dat op. En uiteraard stuurt een van de twee, terwijl de ander een ‘nepstuur’ heeft. De fiets is bij verschillende locaties van Omring te huur. Bel 088 – 206 89 10 voor informatie over prijzen, locaties en beschikbaarheid.