Waarom is wandelen zo goed voor uw gezondheid? Wie regelmatig minimaal een half uur per dag loopt, verlaagt volgens diverse wetenschappelijke onderzoeken onder andere de kans op botontkalking, hart- en vaatziekten en diabetes. Bij een slechte doorbloeding van de benen kan wandelen bovendien juist de pijn sterk verminderen. Bij het bewegen komt er trouwens meer zuurstof in de hersenen, waardoor uw geest alerter wordt. En wie buiten is geweest, slaapt vaak beter. Toch kunnen er bij het wandelen ook kwaaltjes ontstaan. Daarom geven we een paar handige tips om die ongemakken te voorkomen.

Hoe voorkomt u blaren?

Voorkomen is beter dan genezen: het is een waarheid als een koe. En zeker op blaren zit u niet te wachten tijdens een mooie wandeling. Heeft u er toch eentje? Een dikke blaar kunt u het beste doorprikken met een naald of veiligheidsspeld die u heeft ontsmet. Een dunne blaar is ook af te plakken.

Wist u dat... het Rode Kruis circa 5500 wandelaars met blaren helpt bij de Nijmeegse Vierdaagse?!

Gouden tips:

  1. Draag schoenen die passen. Als ze te groot zijn, schuift u in uw schoenen heen en weer. Dan kunnen er blaren ontstaan door de wrijving. Bij te kleine schoenen krijgt u vaak blaren op de drukplekken.
  2. Trek wandelsokken aan, want die zijn verstevigd op ‘strategische plekken’ en hebben beter weggewerkte naden.
  3. Zorg dat u altijd second skin, blarenpleisters of tape bij u heeft. Zodra u een pijnlijke plek op uw voet voelt, kunt u hiermee erger voorkomen.

Wat doet u tegen spierpijn?

Als u niet zo gewend bent om een (lange) wandeling te maken, weet u na afloop wel dat u flink sportief bent geweest! Vooral de volgende dag kunnen uw spieren pijnlijk en stijf zijn. Dat is op zich niet zo erg, maar prettig is het natuurlijk niet. Al duurt het nooit erg lang.

Wist u dat... spierpijn vanzelf weer wegtrekt na circa 24 tot 48 uur?!

Gouden tips:

  1. Langzaam opbouwen is het geheim van de smid…
  2. Het helpt om meteen na het wandelen de spieren goed te masseren onder de douche, in bad of (op vakantie) in een zwembad.
  3. Heb je last van zwellingen doordat je je spieren hebt overbelast? Gebruik dan een verkoelende gel, bijvoorbeeld van IcePower.

Hoe spaart u de knieën en andere gewrichten?

Wandelen in heuvelachtig terrein of een tocht van meer dan 15 kilometer maken, kan een flinke belasting voor de gewrichten zijn. Sommige mensen voelen echter ook bij korte wandelingen hun heupen of knieën. Niet bij iedereen is de pijn te voorkomen en soms is er meer aan de hand, maar een paar simpele dingen kunnen helpen om deze klachten te verminderen.

Wist u dat... elke kilo die u afvalt een halve kilo minder belasting voor uw knieën betekent?!

Gouden tips:

  1. Wandelstokken dempen de schokken bij het neerzetten van uw voeten, vooral tijdens een afdaling. En u komt erdoor in een ritme, waardoor u de gewrichten gelijkmatiger belast. Dat is zelfs fijn in ons vlakke landje.
  2. Begin thuis met beenspieroefeningen, want dan kunnen uw spieren in plaats van uw gewrichten de klappen opvangen als u uw voeten neerzet.
  3. Schoenen met een zooltje kunnen de pijn voorkomen als uw voeten wat doorgezakt zijn. Of als uw ene been langer is dan uw andere.