Omring Magazine

Een frisse neus

Bewegen zorgt voor een fit lichaam, maar ook voor een fitte geest. Dat kunnen we deze herfst en winter goed gebruiken. 

Worden de dagen korter? Dan zitten we vaak langer op de bank. Pot thee en een puzzelboekje erbij. Heerlijk. “Maar juist in de herfst en winter is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen”, vertelt Saskia Drijver, fysiotherapeut en gezondheidswetenschapper bij Omring. “In de herfst nemen onze weerstand en energie vaak af. Door te bewegen krijg je meer energie. Voldoende beweging is bovendien goed voor hart en bloedvaten. Op de fiets of tijdens een wandeling krijg je frisse lucht binnen en je hart pompt het bloed door je lijf. Zo blijf je in conditie. Voldoende beweging zorgt er niet alleen voor dat je lichaam fit blijft, maar óók de geest. Een fijne wandeling kan zorgen voor rust in je hoofd. Zo kun je een herfstdip voorkomen.” Extra voordeel: als je buiten bent, zorgt het daglicht voor de aanmaak van vitamine D “Dat vergroot je weerstand.”

Leuke activiteit

Hoe je beweegt? Dat maakt niet uit. Alles is goed, zegt Saskia. Of je nou gaat wandelen, fietsen of zwemmen.“En bij slecht weer kun je in de woonkamer oefeningen doen. Op YouTube zijn veel beweegfilms te vinden, ook van Omring. En als het droog is? Ga dan naar buiten, een frisse neus halen. De één wandelt graag, de ander fietst liever of gaat naar de sportschool. Zoek een leuke activiteit die bij je past. Minder mobiel of last van blessures? Kijk dan wat mogelijk is. In goede conditie? Wandel of fiets dan stevig door, zodat je hartslag en ademhaling wat omhoog gaan. Je mag best voelen dat je in beweging bent.”

Rondje andersom

Bewegen is gezond, maar ook leuk. Saskia: “Vooral als je steeds een nieuwe uitdaging zoekt. Op iedere leeftijd kun je nieuwe dingen leren of lid worden van een wandel- of sportclub.” En heb je een dagelijks rondje dat je zelf fietst of wandelt? Maak dat rondje dan eens andersom. Of probeer een nieuwe route uit.” Hieronder vind je leuke tips voor bewegen voor binnen en buiten. “Geniet van de het bewegen, de natuur en de buitenlucht”, besluit Saskia. “Veel plezier!”

Beter bewegen!
Heb je moeite met bewegen, of ben je bijvoorbeeld bang om te vallen? De fysiotherapeuten van Omring kunnen je helpen om beter en veilig te bewegen. Bel 088- 206 80 90 of mail naar behandelcentrum@omring.nl. Een verwijzing is niet altijd nodig. 

6 tips voor bewegen

Voor binnen

1. Doe mee met Nederland in Beweging van Omroep Max.
2. Loop een paar keer per dag de trap op en af.
3. Doe een huishoudelijke klus, zoals stofzuigen of de was.

& voor buiten

1. Vraag de buurman of je kleinkind eens voor een wandeling.
2. Ga lekker tuinieren of maak je balkon winter klaar.
3. Laat de auto staan en wandel of fiets naar de winkel.

Hallo, hoe kan ik u helpen?

Chat met een medewerker