Iedereen weet het: bewegen is goed voor het lijf en de hersenen. Officieel moeten we een half uur per dag actief iets met ons lichaam doen. Maar ja, vaak komt dat er niet van. Gelukkig is het vrij eenvoudig om extra lichaamsbeweging in het dagelijks leven in te bouwen.

Nuttig ochtendritueel
Tandenpoetsen en douchen is geen verloren tijd! Een mooi moment om alvast een paar oefeningetjes te doen, zoals op één been staan. Daarmee traint u behalve uw bovenbeen- en kuitspieren, ook uw enkel en heup. En het is uiteraard goed voor de balans. Onder de douche de nek naar links en naar rechts draaien is fijn om de nekspieren los te krijgen. Vijf kniebuigingen en vijf keer met de armen omhoog uitrekken tot slot... En ondertussen natuurlijk hardop tellen, eventueel zingend als u de stembanden wilt kietelen.

Leve de fiets
Wie fietste of liep er vroeger niet naar school? Tegenwoordig zijn we geneigd om kinderen met de auto naar school te brengen, maar zowel voor uzelf als uw kind is het uiteraard gezonder om die vierwieler te laten staan. Hetzelfde geldt natuurlijk voor boodschappen doen of naar het werk gaan. Ja, het kost iets meer tijd en ja, het is niet leuk als het regent. Maar o wat fijn voor de conditie!

Extra sociaal
Haal standaard elk uur een koffie of thee voor een ander. En weet je wat, gebruik geen dienstblad of tray maar loop een keertje extra. Collega’s of partners blij en uw stappenteller schiet de lucht in.

Even zoeken naar de trap
Jammer genoeg zitten trappen in de meeste gebouwen tegenwoordig wat meer verstopt. Met enige moeite en een redelijk gevoel voor oriëntatie is de trap echter toch vaak wel te vinden. Natuurlijk, lopen naar de derde verdieping is vermoeiend. Hou vol! In week twee hijgt u al een stuk minder.

De printer is uw vriend
Spaar niet alle printjes op, maar loop voor elk printje naar de printer. Liefst naar het apparaat op een andere verdieping. Daarnaast kunt u tijdens de paar minuten die u op het afdrukken wacht ook weer wat oefeningetjes doen: even rollen met de schouders, zwaaien met de armen of een dribbeltje op de vierkante centimeter doen.

Kinderen als fitness
Buitenspelen is voor kinderen een stuk gezonder dan de hele dag binnen met de spelletjescomputer op schoot zitten. Gouden tip: doe elke dag een kwartiertje mee met skeeleren, fietsen, tikkertje spelen of touwtje springen. Succes verzekerd!

Vast rondje
Mensen met een hond weten het al: een vast rondje wandelen na de avondmaaltijd laat het eten zakken en het is een mooi moment om te bewegen. Bovendien zorgt zo’n frisse neus er ook voor dat u ’s avonds beter inslaapt. Wilt u uw conditie vergroten, zet dan stevig de pas erin. Vanwege de adrenaline die u dan aanmaakt is het echter verstandiger om na matige of intensieve inspanning minimaal een half uur te wachten met naar bed gaan.

TV-bewegers
In plaats van bankzitter kunt u ook tv-beweger worden. Sta bij elke reclamepauze op om naar de keuken te lopen, de wc te bezoeken, de was op te ruimen of uw partner of huisdier een knuffel te geven.

Extra fit?
Wilt u het echt goed aanpakken? Ga naar een sportschool of het zwembad. Bijvoorbeeld om een groepsles te volgen, wat vaak meer stimuleert dan individueel sporten. Met uw Omringpas krijgt u zelfs korting bij diverse sportscholen en zwembaden in West-Friesland en de Kop van Nederland. Kijk op www.omringpas.nl.