Tai chi
tai chi cursus
tai chi cursus

Tai CHi is een zachte vorm van een efficiënte vechtkunst, weergegeven in een dans. Deze dans bevordert de lichamelijke gezondheid en het geestelijk welzijn en daarmee de kwaliteit van leven. Tai CHi helpt bijvoorbeeld gespannen spieren en gewrichten los te maken.

Omringpas > Blog: In balans met Tai Chi
Laatst geplaatste items

Blog: Beweging, goed voor lichaam en geest In de huidige maatschappij wordt teveel gezeten en beweegt men te weinig. Terwijl beweging zorgt ... Lees verder >


Geef een versierde kerstboom cadeau! Kent u iemand die een schitterende kerst verdient, maar slecht ter been is of wegens ziekte niet ... Lees verder >


Kerstdiner in het Omring Eethuys Veel mensen zien op tegen de feestdagen. Bijvoorbeeld alleenstaanden en andere kwetsbare groepen,... Lees verder >

Alle nieuwsitems

Blog: In balans met Tai Chi

14 aug

Bij binnenkomst in de gymzaal komt Chinese muziek mij tegemoet. Ik verwacht vandaag heerlijk te kunnen ontspannen tijdens een les tai chi (spreek uit: tsji). Dat begint al goed met die rustgevende muziek! Leraar Jan Plomp heeft me uitgenodigd om bij de tai chi vorm-Yang24 te komen kijken en dan een uurtje later tijdens de chi kung (spreek uit: tsjiegoeng) mee te doen. Zo kan ik goed de verschillen zien tussen deze twee vormen van tai chi.

Bij aanvang van de eerste les is me meteen duidelijk dat voor de vorm-Yang24 wel wat oefening nodig is en dat ‘even meedoen’ onmogelijk is. Er wordt in een hoog tempo een aaneenschakeling van bewegingen gemaakt. Ik zie ontspannen gezichten, terwijl het toch echt op en top inspanning is! Misschien komt die ontspannen houding door de chi, de levensenergie die tijdens de les vrijkomt. Door de bewegingen stroomt de chi door de meridianen: dit zijn energiebanen die volgens de Chinese geneeskunst door het hele lichaam lopen. Als de chi vrijuit stroomt voel je je goed, als de chi stagneert krijg je ergens last van.

Discipline

Coby (52) beoefent al acht jaar tai chi. “In het begin is het erg moeilijk: je moet uit je hoofd gaan en focussen op wat je doet. Iedereen bereikt een punt waarop de irritatie zo groot is dat je denkt: het lukt me nooit! Maar de eerste keer dat je de vorm helemaal goed hebt uitgelopen, is zo heerlijk. Het is een kwestie van doorzetten en dan merk je dat je er rustig van wordt. Daarna kun je het verder uitbreiden of verfijnen. Zo gebruiken we nu onder andere ook zwaarden en waaiers.” Nooit geweten dat tai chi zo veelomvattend kon zijn. Een andere vorm die ook door Jan Plomp wordt gegeven, is chi kung. Dit is beduidend gemakkelijker en meer gericht op ontspanning en het stimuleren van de bloemsomloop en energiebanen. Waar ook beginners, zoals ik, eenvoudig een lesje aan mee kunnen doen.

Ademen

Jan legt uit dat we de acht brokaten gaan lopen, een eenvoudige basisvorm. In duidelijke taal en met zachte en langzame bewegingen legt hij stap voor stap de acht oefeningen uit. Hij doet iedere beweging voor en ik volg hem samen met de rest van de groep. “Denk aan je buik”, roept Jan veelvuldig. “Adem in, buik naar buiten. Adem uit, buik naar binnen.” De bewegingen zijn gemakkelijk na te doen. Ook al ben ik geconcentreerd bezig met welke stappen ik moet zetten en hoe ik mijn handen moet bewegen: het voelt lekker! Ik sluit mijn ogen en ik voel werkelijk wat het met me doet. Mijn lijf wordt zwaar, ik voel de energie door mijn lijf stromen en de spanning uit mijn armen wegvloeien. Is dat de chi die dat veroorzaakt? Wat het moge zijn, het voelt goed en het is rustgevend. De acht oefeningen die we daarna achter elkaar doen, gaan me gemakkelijk af. Dit is echt voor iedereen te volgen: ik zie zelfs mensen van ruim over de zeventig meedoen.

Gezonder

Na de les komen er spontaan mensen naar me toe om te vertellen wat tai chi voor hun gezondheid betekent. “Na mijn openhartoperatie ben ik meteen weer oefeningen gaan doen”, zegt Annie (76). “Het heeft me erg goed geholpen om er weer snel bovenop te komen.” Angelique (59) vertelt hoe tai chi haar helpt om de complicaties te verlichten die ze als diabeet heeft gekregen. “Dertig procent van de diabetici krijgt last van de gewrichten. Door tai chi blijf ik soepel en heb ik aanmerkelijk minder pijn. Het blijkt dat er veel mensen zijn die de lessen volgen voor hun gezondheid en om hun kwaliteit van leven te verbeteren. Ik ben geraakt door hun enthousiasme en de sfeer die er in de lessen hangt.

Jan is een toegewijde leraar en een mooi voorbeeld van hoe je fit en bewust door het leven kunt gaan, ook als je ouder bent. Voor mij was het ‘slechts’ een ontspanningsuurtje, maar hoe zou het zijn als ik dit echt in mijn leven zou weten in te passen? De chi is in ieder geval aangewakkerd in mij.

Tai Chi Tai Chi is een bewegingsvorm gericht op het stimuleren en doorstromen van energie. Door de rustige vloeiende bewegingen ben je geconcentreerd bezig, waardoor de geest tot rust komt en het lichaam ontspant. Tai chi helpt bijvoorbeeld gespannen spieren en gewrichten los te maken. De cursus is geschikt voor jong en oud.

Ook een cursus Tai Chi volgen?

Met uw Omringpas kunt u met korting een cursus Tai Chi volgen. Klik hier voor meer informatie.


Dit artikel verscheen eerder in Omring Magazine.

Contact met Omring

Vragen aan Omring 088 – 206 89 10 service@omring.nl

Omring in mijn buurt Voer uw postcode in en vind onze zorg en diensten in uw buurt.

24 uur per dag / 7 dagen per week 088 - 206 89 10